جهاندار امیری
چکیده
عقلانیت ارتباطی، وضعیتی از ارتباط و مفاهمه است که بدون دخالت و نظارت نهادهای دولتی و برآمده از قدرت با گفتگوی انتقادی و سازنده، به فهم منافع و خیر مشترک منتج میشود. فقدان سلطه، اجبار، وجود اختیار و آزادی، عملیاتی شدن از طریق زبان و مبتنی بودن بر فرهنگ و اخلاق از پیششرطهای عقلانیت ارتباطی است. هدف این پژوهش، بررسی و ارزیابی شبکههای ...
بیشتر
عقلانیت ارتباطی، وضعیتی از ارتباط و مفاهمه است که بدون دخالت و نظارت نهادهای دولتی و برآمده از قدرت با گفتگوی انتقادی و سازنده، به فهم منافع و خیر مشترک منتج میشود. فقدان سلطه، اجبار، وجود اختیار و آزادی، عملیاتی شدن از طریق زبان و مبتنی بودن بر فرهنگ و اخلاق از پیششرطهای عقلانیت ارتباطی است. هدف این پژوهش، بررسی و ارزیابی شبکههای اجتماعی است که آیا بر آنها، عقلانیت ارتباطی حاکم است یا موارد و مظاهر غیرعقلانی در آنها بیشتر از عقلانیت است؟ روش انجام پژوهش، مصاحبه عمیق با رویکرد گراندد تئوری است که نتایج در مراحل مختلف به اساتید و کارشناسان آگاه به موضوع، ارجاع داده شده است. بر اساس یافتهها، عملکرد شبکههای اجتماعی بر مبنای مؤلفههای عقلانیت ارتباطی و پیششرطهای آن، تائید نشده و مواردی همچون ایجاد دسترسی، محدودیت و نظارت بر شبکههای اجتماعی توسط دولتها، وجود اخبار جعلی، فریبکاری، شایعه، جاسوسی و کاربرهای فاقد هویت یا با هویت جعلی، استفاده تروریستها و کلاهبرداران از شبکههای اجتماعی، تشویق به خودکشی، ناامنی، بحرانزایی و ناهنجاریهای اخلاقی، رویکردهای احساسی، هیجانی، حاشیهاید و پوپولیستی بهجای استدلالهای منطقی، افراطگرایی، فرقهگرایی، تعصبهای قبیلهایی و قومی، استفاده از فنهای جنگ روانی و تبلیغاتی، سیاستزدگی، قطبیگرایی و استفادههای ابزاری دلیلی بر نتیجه ذکر شده است.
جهاندار امیری؛ ابراهیم فتحی؛ احمد علی احمدپور
چکیده
خبر ماده اصلی ارتباطات جمعی، از نیازهای اصلی مخاطبان و در صدر تولیدات رسانهها قرار دارد. این پژوهش با تشکیک در اصل عدمتغییر گرایش نسلهای مختلف مخاطبان به کسب خبر ، گرایش سه نسل از جوانان تهرانی را با استفاده از روش شبه پانل گذشته یاد، بررسی و مقایسه کرده است. جامعه آماری جوانان 15 تا 24 ساله شهر تهران در دهههای 90، 80 و 70 شمسی است که ...
بیشتر
خبر ماده اصلی ارتباطات جمعی، از نیازهای اصلی مخاطبان و در صدر تولیدات رسانهها قرار دارد. این پژوهش با تشکیک در اصل عدمتغییر گرایش نسلهای مختلف مخاطبان به کسب خبر ، گرایش سه نسل از جوانان تهرانی را با استفاده از روش شبه پانل گذشته یاد، بررسی و مقایسه کرده است. جامعه آماری جوانان 15 تا 24 ساله شهر تهران در دهههای 90، 80 و 70 شمسی است که با ابزار پرسشنامه از 401 نمونه، دادهها جمعآوری و نتایج گرایش هر سه نسل به کسب خبر به تفکیک با هم مقایسه شده است. متغیرهای مورد بررسی، ادراک از فایده، ادراک از سهولت و سازگاری، متغیرهای مؤثر بر رسانه منتشر کننده خبر، رضایت از سایر بخشهای زندگی و عادت به کسب خبر است. براساس نتایج ،گرایش جوانان به کسب خبر دچار تغیر شده و رابطه معنادار میان مؤلفههای ادراک فایده کسب خبر، ادراک سهولت کسب خبر، ادراک سازگاری با کسب خبر، هنجارهای ذهنی از کسب خبر و ادراک رفتاری کنترلشده با گرایش به کسب خبر تایید شده است. همچنین گرایش به کسب خبر با رضایت از سایر بخشهای زندگی نسل اول رابطه معنادار داشته اما این معناداری در نسل دوم و سوم تایید نشده است.